Ricoh Caplio R6 (silver) zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Ricoh Caplio R6 (silver) zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

MarcelvA 06-02-2009

Heb in mei 2006 de eerste aangeschaft en in januari 2008 de tweede, teller van beide is over de 70.000 opnames; onder diverse omstandigheden gefotografeerd, o.a. op de Brocken in Duitsland bij -8 graden(accu snel leeg)in stoffig China en tropisch Indonesie. Camera functioneerd goed alleen het klepje v/d lens bleef af en toe hangen. Bij minder licht is de opnamekwaliteit minder,tevens zie kwaliteitsverschil bij max inzoomen. Tweede camera aangeschaft vanwege stof achter de lens en haperingen v/d aansturing na ca. 40.000 opnames. Dagrecord staat op 895 opnames in de States met 3 accus in gebruik.

bertocello 23-01-2009

Reeds meer dab 38.000 (achtendertigduizend ja) foto's gemaakt met dit apparaat, ook nog de R7 gekocht om toch maar altijd een voor mij perfecte camera te hebben (R7 zit nog onaangeroerd in de doos)totnu toe geen enkel probleem met de r6 , ik probeer altijd met iso64 te werken omdat hogere waardes meer ruis geven.

RS80 26-02-2008

Een aantal weken gebruikt, nadat ik m'n oude Canon Powershot A75 de deur uit had gedaan, omdat ik me stoorde aan de ruis bij matig licht.

Ik heb me van te voren goed ingelezen op allerlei review-sites, om zo een goed 'gemiddeld' beeld te krijgen van de Caplio R6. Hieruit kwam wel een aantal de ruis boven ISO400 naar boven, maar dat leek me logisch bij een compact camera (Fuji's Super CCD-cams daargelaten...)
Wat me vooral aansprak was het flinke zoombereik in een klein jasje. Megapixels was geen prioriteit, hoewel ik uiteraard wel meer wilde dan de 3,2mpx van m'n vorige cam. Aan de andere kant, alles boven de 8mpx op een kleine sensor is ook vragen om problemen, dus ik zocht iets rond de 6 à 7mpx.

Pluspunten waren het mooie, heldere en grote scherm,
het gebruiksgemak en het design.

Ik ondervond echter wel snel de tekortkomingen bij deze Caplio R6;
1) de ruis. Ik stoorde me er al aan bij ISO100! Niet dat het veel was, maar met de Image Stabilizer aan op ISO 200, wilde de Caplio nog steeds een sluitertijd van 1/15e seconde gebruiken. Dat had minstens 1/60e moeten zijn! Vanaf ISO200 werd het voor mij echt storend, maar toegegeven, ik ben wel een 'pixel-peeper'. Voor tante Sjan en ome Ko op een verjaardag is waarschijnlijk ISO400 nog makkelijk te accepteren. ;-)

2) het lawaai van de zoomlens. Die maakte een soort ratelend/schurend geluid, op een manier, dat ik dacht dat er zand in de camera zat! En dat, terwijl ie de deur niet eens uitgeweest.

3) het gebrek aan wat gevorderde manuele instellingen. Behalve witbalans, ISO waarde, belichtingscompensatie, was er bar weinig in te stellen. O.k., voor de doelgroep van deze camera misschien niet het belangrijkste, maar ik wilde het toch even kwijt.

Deze minpunten in acht genomen, heb ik de Caplio verkocht en zal ik waarschijnlijk teruggaan naar een (nieuwe) Canon Powershot, of gelijk 'all the way' en een digitale spiegelreflex kopen. ;-)

FW 09-09-2007

De veelzijdige lens is het pluspunt van deze camera. Groothoek biedt veel. Tele is genoeg om ongemerkt portretten te maken, en dankzij de beeldstabilisatie is de foto altijd scherp. De batterij gaat lang genoeg mee om gedurende 3 weken 300 foto's te maken. Alleen is het lastig om nauwkeurig in te zoomen.

wm2 01-08-2007

Hierbij een update van mijn eerdere review.

Heb de camera tijdens vakantie uitgebreid gebruikt, zonder overigens de handleiding te lezen. Is eigenlijk ook niet nodig, want het gebruiksgemak is zeer goed en zelfs als 50+-er weet ik al snel de weg te vinden tussen de diverse menu's. Er is trouwens nog geen NL-handleiding beschikbaar (ook niet op de Ricoh-website).

Snelheid:
De camera start zeer snel op en een afdrukvertraging merk je ook nauwelijks of niet (tenzij de camera tijd nodig heeft om scherp te stellen in extreme situaties).
Ook kun je snel overschakelen naar de terugkijkstand (1 druk op de knop).

Gebruiksgemak:
De belangrijkste wijzigingen van instellingen (flits, auto of scenes) gaan ook makkelijk. Daarnaast zijn er enkele eenvoudige instellingen (scherper of minder, meer kleur of minder) om als leek de camera op eenvoudige wijze aan je smaak aan te passen. Ook de macro-stand wordt met 1 druk op een knop geactiveerd. Ik heb ook de meeste foto's op de auto-stand genomen, werkt zeer goed. Overigens bewaart de camera de instelling bij het uitschakelen. Dus wel steeds het schuifje terugzetten op de auto-stand.
De zoom-schakelaar werkt zeer heftig, in een sec. van 28 naar 200 mm.. Dus voor nauwkeurig zoomen even wennen (slechts licht aantikken).
De afdrukknop gaat niet te licht, moet goed worden ingedrukt. Voordeel is dat je daardoor goed onderscheid kunt maken tussen half indrukken (scherpstellen) en volledig indrukken.
De automatische uitschakeling is ook niet te snel.

Batterij:
Gaat zeer lang mee. Wel werkt de indicatie niet zo goed. Als 1 van de (3) blokjes weg is heb ik de indruk dat er nog maar circa 20% of minder van de capaciteit over is. Als de batterij leeg is gaat trouwens ook de lens niet meer terug in het toestel.

Lens:
Heb veel plezier ondervonden van de 28 mm. stand en ook veel foto's op de 200 mm. stand genomen (ook haarscherp, echter wel bij ideaal licht). Bij 28 mm. wel wat vervorming aan de zijkanten. Ben zeer tevreden over de lens. Bij goed licht ook enorme scherptediepte.

Trilcorrectie:
Werkt echt perfect. Bij normaal licht hoef je nauwelijks moeite te doen om de camera stil te houden; de foto's worden toch wel scherp. Zelfs vanuit een rijdende auto waren alle foto's scherp. Een wondertje van techniek.

Algemeen:
Heb echt zeer mooie foto's gemaakt, gewoon in de auto-stand. Heb niets veranderd aan de basisinstellingen (zoals iso-waarde). Alleen voor een voetbalwedstrijd in de sportstand gefotografeerd. Zelfs met inzoomen bijna allemaal scherpe foto's.
In de schemer wordt het natuurlijk allemaal wat minder, foto's worden dan korreliger. Overigens beoordeel ik de foto's op een PC-TFT-scherm, dus als je afdrukken van normaal formaat maakt zal de korrel grotendeels weg zijn.

Nadelen:
Bij het leegmaken van je kaartje begint de telling van de foto's op nieuw. Lastig als je alles steeds in dezelfde map op je PC wilt opslaan.
Batterij-indicatie niet proportioneel.
Geen NL-handleiding.
Even wennen aan de werking van de navigatieknop.

Kortom, andere tests zeggen niet te veel bij hun bewering dat dit mogelijk de beste camera is in zijn prijsklasse en zeker als je naar de 7x zoom kijkt, het formaat camera (andere camara's met grote zoom zijn veel dikker), de perfecte trilcompensatie en de vele mogelijkheden. Ik zou niet weten welke andere camera (klein formaat) ik had moeten kopen!

GerbenB1970 24-07-2007

Heb deze camera nu een paar maanden in gebruik. Hij is lekker compact, snel en ook voor de fotografie-leek gemakkelijk te gebruiken met mooie resultaten. De batterijen gaan erg lang mee, ook als je eens een hele dag zit te spelen met het apparaat. Heb ondertussen wel een reparatie laten uitvoeren: het lcd-scherm gaf aan de rand een donkere streep. Via de internetwinkel laten repareren, wat 4 weken duurde. Wel een compleet rapport van uitgevoerde activiteiten en keuringen retour ontvangen en prima gerepareerd.

Janssen07 01-07-2007

Ik begin met de veelzijdigheid van de camera. De lens heeft geen moeite met de groothoek van 28mm naar een tele van 200mm. Hierdoor krijgt de camera veel meer mogelijkheden in combinatie met de manuele instellingen.
Verder, de bediening is relatief simpel en de menu's zijn helder (geen Nederlands). Een voordeel is dat bijvoorbeeld een sluitertijd van 8 secondes ook mogelijk is. Andere mogelijkheden bij het afspelen zijn het herkennen van overbelichte gebieden en het weergeven van een histogram (van de kleuren).
Natuurlijk is beeldkwaliteit ook heel belangrijk. Het moge duidelijk zijn dat deze camera iets meer ruis dan een Sony of Fuji heeft… desondanks veel minder dan een Panasonic (FX-07) en scoort daarmee toch behoorlijk goed. ISO-200 en ISO-400 zijn nog bruikbaar.
Verder is de camera relatief klein. Dit zou voor bepaalde mensen wel eens nadelig kunnen zijn (alhoewel dit voor veel camera's geldt).

Kortom, een goede allrounder, een super camera voor zijn prijs.

GSM 27-04-2007

De R6 is een erg mooie camera! Niet zo geschikt voor mensen met te grote handen, maar verder goed te bedienen. In vergelijking met mijn Canon A80 wel iets meer ruis bij minder licht. Fantastische 7.1x groothoek (28mm) zoomlens. De lensbescherming ligt niet erg diep en is daardoor wat kwetsbaar. Kleine camera's als de R6 vereisen wel een zorgvuldige behandeling.
Erg veel mogelijkheden en handige persoonlijke instellingen. Fantastische macro functie. De zoomlens is wel hoorbaar, maar maakt toch nog minder geluid dan de lens van de A80. Mooie 2.7inch LCD met helder (instelbaar) beeld. Geen Nederlands menu, wel Engels of Duits. Een gemis vind ik alleen de optische zoeker en het uitklapbare scherm, dat ik van de A80 gewend ben. Over het algemeen ben ik heel erg tevreden met dit snelle toestelletje. Nog geen moment spijt gehad van deze aanschaf. Opladen van de Li-Ion batterij duurt ruim een uur. Prima Irodio Photo en Video studio software wordt meegeleverd. Volledige Duitse en Engelse handleiding op papier. De Nederlandse handleiding wordt nog nagestuurd.